‘Kunstenaarschap is altijd lastig, maar nu extra omdat allebei mijn exposities zijn stopgezet en uitgesteld.
Raymond Huisman is beeldend kunstenaar en kunstdocent.
Dit is de vierde aflevering in een serie waarin bewoners aan de Parallelweg in Koog aan de Zaan vertellen hoe zij de coronacrisis ervaren.
Hoe geef je nu kunstles?
Raymond geeft klassieke schilder- en tekenlessen, en modeltekenen.
‘De lessen zijn nu online. Ik heb gelukkig een vriendelijke groep cursisten die nog met mij verder wil. Een deel van de cursisten wil op het vaste tijdstip online les, zodat ze ook met elkaar kunnen praten via zoom. Het sociale aspect is ook belangrijk. Een ander deel vraagt alleen om de instructies en het verbeteren van de tekening.’
Raymond geeft les in anatomie en de balans van de stand van het lichaam, en geeft aanwijzingen waar het model minder goed wordt nagetekend. ‘Dat gaat online zelfs beter, omdat ik de foto van de tekening download en daar met een tekenprogramma bovenop teken. Met een groene pen laat ik zien wat goed is en met rood geef ik aan waar het niet klopt. Nu zijn de verbeteringen makkelijker te zien. Sommige cursisten kijken nu ook mee als ik online de correcties aanbreng in een tekening. Het heeft dus ook voordelen. Voor de modellen was hun inkomen ook direct weg. Daarom maak ik nu foto’s van ze die ik door kan sturen.’ Raymond kan ook gebruikmaken van online modellen, maar zo valt het inkomen van de modellen niet helemaal weg.
‘Als we weer bij elkaar kunnen komen, dan gaan we weer verder in de studio op de vaste dag.’
Ik was al een tijd bezig om zaken te presenteren van mijn werk voor de PR. Dit schept ook wel nieuwe mogelijkheden.’
Wat zie jij veranderen door de coronacrisis?
‘Je inkomsten. Plotseling moet je veel regelen. Ik ga nog wel naar Amsterdam naar mijn studio, die is vlakbij het station. Ik voel me in dat opzicht heel rijk want ik heb nu bijna een privé trein. De treinstellen hebben ze nog net zo lang gehouden. Dat hebben ze goed gedaan, zodat je nog op afstand kan zitten van elkaar. Het was bijzonder om een tijd lang het Centraal Station helemaal leeg te zien. En dat er maar een paar mensen op het perron zijn. De stad was een tijd leeg. De totale stilte in de stad Amsterdam was fantastisch om te zien. De oorzaak is niet zo fraai, maar het was bijna filmachtig.’
‘Op het Journaal zie je de beelden dat na dertig jaar de Himalaya weer zichtbaar is. Sinds decennia was deze niet te zien vanwege luchtvervuiling, nu weer wel. Dat de luchtkwaliteit zo snel zoveel kan verbeteren als veel stilligt, valt op.’
Salwa Jabli: ‘Ook dat er opeens zoveel kan, ook financieel. Het is wonderlijk dat er al jaren veel bezuinigd wordt en dat er nu opeens miljarden beschikbaar zijn.’
Raymond: ‘Deze enorme ingreep van de overheid is wel verrassend. Achteraf kunnen we pas weten wat goed is geweest. En het verschil zien met bijvoorbeeld Zweden of Wit-Rusland waar ze heel andere maatregelen nemen.
Het zijn wonderlijke tijden. Ook om te zien dat we allemaal beleefd en flexibel genoeg zijn om de maatregelen na te leven. En dat we allemaal eigenlijk best wel brave burgers zijn. En dat de overheid de juiste beslissingen neemt.’
Er is meer solidariteit, mensen willen meer voor elkaar doen. Ze zitten thuis en willen zich nuttig maken. Er is een gezamenlijke vijand en dat is corona. Je bent je ervan bewust dat mensen voor een deel in dezelfde wereld leven en dat is thuis. Dat is iets wat je anders niet weet van elkaar.
We moeten hier samen door heen. Mensen zijn vriendelijker tegen elkaar.
Het heeft ook bijna iets fascinerends omdat we leven op een kantelpunt. Wat gaat dit betekenen voor de wereld? Het zou mooi zijn als het ten goede komt voor klimaat en mens. Ik hou mijn hart vast voor de mens. Zodra je weer terug kan vallen in je oude patroon…
Meer gerelateerde verhalen over Parallelweg Koog aan de Zaan in coronatijd
De gevolgen van de coronacrisis verschillen vanzelfsprekend per persoon. In drie video’s en verschillende verhalen vertellen Zaankanters hoe zij deze periode beleven.
Het verhaal van Jolanda, verpleegkundige in het ZMC. Lees meer
Het verhaal van de familie Philpot die trainingen geven aan leraren in het internationaal onderwijs, lees meer
Het verhaal van Judith die op een woongroep werkt in de jeugdzorg, lees meer
Beeldend kunstenaar en docent Raymond Huisman vertelt, lees meer
Beeldend kunstenaar Salwa Jabli, tevens werkzaam bij Natiaal Opera en Ballet en initiator Safeside Festival, vertelt