Met tomeloze inzet en energie nam hij het initiatief om van Wormerveer een hotspot te maken. Inmiddels heeft hij de aanzet gegeven voor revitalisering van ook de Zaandamse Westzijde. Ondernemer Leon Hamming vertelt wat hem beweegt. ‘Ik weiger slachtoffer te zijn van een situatie. Een rotwoord trouwens, slachtoffer. Iedereen heeft kansen in handen. Ik grijp ze.’
Hij draagt twee dampende bekers van De Koffiezaak, de espressobar die zich mede dankzij zijn inspanningen dit jaar aan de Zaanweg vestigde. ‘Waar vind je nou zulke lekkere koffie? Inderdaad, in Wormerveer!’ Leon Hamming, met zijn zus Petra eigenaar van Saenkanter Fashion in Wormerveer en Zaandam, is trots op het zaandorp dat hij met anderen op de kaart zette als Hotspot Wormerveer.
Wat maakt dat je verder kijkt dan je eigen winkel?
‘Ondernemen is naar binnen én naar buiten kijken. Binnen is mijn personeel, het product en de sfeer. Buiten is de omgeving waar ik werk en woon, Wormerveer. Ik wil zien dat het hier gezellig is en daar mijn bijdrage aan leveren. Ik zie kansen. Hotspot Wormerveer is een kers op de taart Zaanstad, onder meer vanwege de centrale ligging, het bovenregionale winkelaanbod, het historisch erfgoed en de Zaanboulevard. Met de rest van Zaanstad-Noord kan het een ankerpunt voor toerisme zijn.’
Andere ondernemers zagen vooral een afnemende klandizie.
‘Ik weiger slachtoffer te zijn van een situatie. Een rotwoord trouwens, slachtoffer. Iedereen heeft kansen in handen. Ik wéét dat internetaankopen in de detailhandel een vlucht nemen en ik wéét dat de stad steeds belangrijker wordt. Maar ik kan daar zelf wat aan doen. Veel mensen pakken die kansen niet. Ik grijp ze.’
Hoe belangrijk is verbinden?
‘Wat ik doe is nooit een onemanshow. Hotspot Wormerveer is het resultaat van een goede chemie tussen mij en medeoprichter Joost Kuipers. Samen bereik je meer. Verbinden draagt bovendien bij aan een collectieve identiteit. Dat is waar Zaanstad behoefte aan heeft, bevestiging van wie we zijn als onderdeel van de grote metropoolregio Amsterdam. Hotspot Wormerveer biedt die kans.’
Ondernemen is je met de paplepel ingegoten?
‘Ik behoor tot de derde generatie ondernemers in mijn familie. Mijn opa komt uit een textielgeslacht. In het oosten van het land had hij zo’n acht zaken. Mijn vader werkte in een van die winkels en nam in 1969 de pioniersstap om met zijn vrouw en vier kinderen in een klein autootje een wilde sprong naar Wormerveer te maken. Hij pakte ook zijn kansen en vestigde zich uiteindelijk aan de Zaanweg waar Petra en ik tot op de dag van vandaag een van de toonaangevende Noord-Hollandse modewinkels runnen.’
Hoe kijk je naar Stadshart Zaandam?
‘Sinds 1984 hebben we daar een winkel, namelijk aan de Westzijde. Ook over revitalisering van dat gebied heb ik nagedacht. Waarom? Omdat ik ook daar kansen zie met haalbare ambitie. Zaanstad verdient een sterk stadshart. Maar het is slechts één kers op de taart. Om de taart te maken, moet je meerdere kersen plaatsen.’
Waar haal je de energie vandaan?
‘Hotspot Wormerveer is het product van 3000 uur werk dat Joost en ik hebben verzet. Omdat we met al dat werk bijdragen aan het collectief, aan dynamisch Zaanstad, geeft me dat energie. Net als het succes en de bevestiging, bijvoorbeeld als mensen op straat tegen me zeggen dat ze zo trots zijn op hun Wormerveer. Overigens heb ik veel aan mijn zus te danken. Zij heeft me de ruimte gegeven om me voor het collectief vrij te maken.’
Hoe zwaar telt bevestiging door de gemeente?
‘Die bevestiging helpt en is nodig. Dat ik gevraagd ben om deze week tijdens de bustoer van MAAK.Zaanstad een presentatie te geven over de kansen van Wormerveer, zie ik als een bijdrage. Het zou ongelooflijk mooi zijn als Hotspot Wormerveer erkenning krijgt in de vorm van een reëel budget.’
Sterk staaltje citymarketing
Het idee om een sterk staaltje citymarketing op Wormerveer los te laten, ontstond drie jaar geleden toen Leon en uitbater André Baas van Grand-Café De Kroon zich nog maar eens de schoonheid van hun omgeving realiseerden. Onterecht vonden ze het dat er vanuit het stadhuis nauwelijks aandacht was voor de kansen van Wormerveer als woon-, winkel- en toeristisch gebied en dat het gros van de investeringen naar Stadshart Zaandam ging.
Ze schreven een ruwe visie op Wormerveer, tot dan toe vooral een zorgwijk. Ze schetsten de Zaanbocht – de winkelstraat kende veel leegstand – als een bovenregionaal winkelgebied met stijl en zetten de kansen voor toerisme uiteen. Met sandwichborden trokken ze het centrum van Zaandam in, presenteerden hun ideeën tot twee keer toe aan de gemeenteraad en waren meer dan nadrukkelijk aanwezig op de sociale media.
Eén van de eerste wapenfeiten was het bewerkstelligen van een politieke meerderheid voor een blauwe parkeerzone aan de Zaan. Er kwam versterking van Joost Kuipers, initiator van het seizoensterras Bakkie Leut aan de Zaan. De oprichting van de stichting Hotspot Wormerveer werd een feit. Niemand kon meer om Wormerveer heen.
Kansen grijpen? Zeven tips van Leon!
- Ga voor haalbare ambities.
- Weet wat je product is.
- Zorg voor een goed team.
- Investeer in verbindingen.
- Blijf in jezelf geloven.
- Geef niet op.
- Heb vooral plezier in wat je doet.
Meer lezen:
MAAK.Zaanstad
De Nieuwe Westzijde