Kleine ondernemers maken Westzijde samen mooier

Onder de naam Westzijde Story bundelt een groep kleine ondernemers van de Zaandamse Westzijde de krachten om wat moois te maken van ‘hun’ deel van de winkelstraat. Hun motto: delen is vermenigvuldigen. Ondernemer Lilian Kraaij vertelt over het initiatief dat het dorpse terugbrengt in dit stukje Zaandam.

zebrapadwestzijde
De ondernemers van Westzijde Story. V.l.n.r.: Saskia de Haan, Wendy de Wit, Hetty Rappard, Willemien Beudeker, Laura Dumas, Lilian Kraaij.

‘Ieder van ons heeft een eenmanszaak en als kleine ondernemers staan we met passie in onze eigen winkel. Omdat we kleine ondernemers zijn en onze winkels niet middenin het centrum zitten maar in de aanloop er naartoe, hebben we de krachten gebundeld om samen verder te komen. Met elkaar willen we iets moois maken van deze straat.
Samen sta je sterk, dat is ons idee. We gunnen ieder zijn omzet; we zien elkaar niet als concurrent, maar als netwerk. We gebruiken elkaars ruimte en verbinden mensen met elkaar. Samen komen we verder. Eind vorig jaar organiseerden we een kerstmarktje bij Bloementuin aan de Zaan, een van de ondernemers van Westzijde Story. De markt was echt heel klein van opzet, maar juist door kleine dingen zijn mensen vaak blij verrast. Dat bleek ook uit de reacties. “Wat leuk dat dat hier kan,” hoorden we. En: “Wat een gezelligheid.” Mensen waren druk bezig hun kerstinkopen te doen, en gingen toch even langs de kraampjes.’

Ommekeer
‘Om die beleving is het ons te doen, de beleving die zorgt voor een ommekeer van het online winkelen naar het ook weer de stad in gaan omdat het daar lééft. Mensen zitten te wachten op creatieve, kleine winkeltjes waar ze verrast blíjven worden, waar ze wegblijven van massaproductieartikelen, waar ze iets speciaals kunnen halen. Ze verlangen naar dat bijna dorpse van winkeltjes waar ze kunnen rekenen op persoonlijke aandacht van de winkeleigenaar met wie ze een praatje hebben. Die sfeer willen we ook brengen op de kleine voorjaarsmarkt die we in een tuin achter een van de winkels organiseren.’

Met weinig kun je veel bereiken.

Energie
‘Hiermee bezig zijn, het bundelen van onze krachten, geeft ons als ondernemers veel energie. Na elke vergadering gaan we blij naar huis door alle ideeën die we hebben. En vaak gaat om eenvoudige dingen, want ook met weinig kun je veel bereiken. Het idee om in onze winkels planten te hebben staan van de meiden van de bloemenzaak: geweldig! Dat je naar elkaars winkel kunt verwijzen als klanten vertellen dat ze iets speciaals zoeken, is ook een eenvoudige manier om elkaar te versterken. De lijnen zijn kort en we helpen elkaar met onze knowhow, bijvoorbeeld als het gaat om hoe je dingen nou aanpakt op Facebook of je eigen site. Uiteindelijk is delen vermenigvuldigen.’

Met nul euro
‘Je vindt ons wat verder bij de Gedempte Gracht vandaan, en het leuke van dat deel van de Westzijde is dat er echte speciaalzaken zitten. Met elkaar hebben we gemeen dat we veel maatschappelijke verantwoorde artikelen verkopen. Ik sluit niet uit dat andere winkels zich bij ons aansluiten, maar wie er ook meedoet, het zullen altijd winkeltjes zijn van ondernemers die er met hart en ziel voor gaan.
Westzijde Story staat overigens los van de winkeliersvereniging; we doen het buiten de gevestigde orde om. Met nul euro zetten we iets op. Er is ook een ander initiatief, De Nieuwe Westzijde. Dat heeft vooralsnog vooral de vorm van een Facebookpagina die iedereen informeert over de plannen van de gemeente om ook deze straat op te knappen. Dat staat los van wat wij doen. Wij willen creatief zijn met elkaar.’


Bij Westzijde Story zijn de volgende lokale ondernemingen aangesloten:
LLOFS Conceptstore (Lilian Kraaij)
Bloementuin aan de Zaan (Wendy de Wit en Saskia de Haan)
Zaansch Faam (Willemien Beudeker)
HET eersteklas tweedehands kleding (Hetty Rappard)
Ook de Prins op de Erwt (Laura Dumas), voorheen gevestigd aan de Zuiddijk en nu met de ambitie om naar de Westzijde te verhuizen, participeert. Het was Laura Dumas die de andere ondernemers vorig jaar benaderde met de vraag of ze er voor voelden om de krachten te bundelen. Daaruit is Westzijde Story ontstaan.


Westzijde Story heeft een Facebookpagina.