André Klijnsma laat zien wat er mogelijk is in je dorp

‘Ik vind het fijn om mij in te zetten voor maatschappelijke en sociale initiatieven omdat dat mij een ander soort energie geeft. Ik word er blijer van.

Voorwaarde is wel dat het projecten zijn waar mijn hart een beetje sneller van gaat kloppen.’

Vertrouwd gezicht

In 2000 nam André Klijnsma een groot reclamebureau over in een pakhuis aan de Zaan in Wormer. Het had twee grote Zaanse klanten, AH en de gemeente Zaanstad. De overige klanten kwamen uit de rest van het land. In 2009 verhuisde ook het gezin Klijnsma naar Wormer. Sindsdien heeft hij behoorlijk aan de weg getimmerd om een vertrouwd gezicht te worden in het Zaanse. Ik kom niet uit een ondernemersfamilie, maar door vallen en opstaan – heb ik ervaren hoe belangrijk een netwerk is.

Omdat ik niet uit de Zaanstreek kom, ben ik hier actief aan de slag gegaan om relaties op te bouwen.

Dat is heel erg belangrijk. Ik voel me gelukkig snel onderdeel van de club, dat vind ik leuk. Wanneer ik betrokken ben bij een klant, dan ben ik dat ook echt. Soms zijn mensen verbaasd om te horen dat ik niet bij dat bedrijf werk, maar ‘alleen maar’ diensten aan ze lever.

In de hoogtijdagen werkten er tien mensen bij het bureau. Door de crisis en het veranderende medialandschap werken we nu anders. Het bureau Team Klijnsma leid ik samen met mijn vrouw Selesta, waarbij samenwerken een bewuste keuze is. We hebben een flexibele schil van specialisten om ons heen, van fotografen, vormgevers, tekstschrijvers, printers en meer. Het is een hecht team, op wie we echt kunnen rekenen. In feite zijn we een netwerkorganisatie waarbij we samen met deze specialisten iets organiseren of tot stand brengen wat aansluit op de wensen van de opdrachtgever.

We zijn een reclamebureau waarbij we communicatiemiddelen ontwikkelen van folders tot websites en social media. Het doel is omzetontwikkeling van de klant.’

Investeren in vrijwilligerswerk

André heeft zich actief al snel ingezet als vrijwilliger voor de Zaanstreek. Zo heeft hij vijf jaar in het bestuur gezeten van de Windmolencompagnie, die de inkomsten van de Zaanse Molens beheert en investeert. Ook is hij jaren lid geweest van een van de Zaanse Rotaryclubs. Op dit moment ondersteunt hij het communicatiebeleid van het theater De Kaasfabriek in Wormer en is hij bestuurslid van Bedrijvenvereniging Wormerland. Ook is hij tegenwoordig actief in de ledenraad van de Rabobank.

 

André Klijnsma
André Klijnsma

Lorzie voor het voetlicht

‘Ook ben ik bestuurslid geweest bij de Zaanse Uitdaging. In oktober 2018 was er een Zaanse Beursvloer bij Lab 44. Vrijwilligersorganisaties komen met een vraag waar ze hulp bij nodig hebben. Het werkt met een gesloten beurs. Zo ontmoette ik Mieke en John Pasman, die zich verkleed hadden om extra aandacht te vragen voor hun hulpvraag. Er was direct een klik. Ze werkten in die tijd bij buurthuis de Lorzie als vrijwilligers. Daar werd veel ondernomen en ze hadden behoefte aan communicatiemiddelen om dat onder de aandacht te brengen.

Ik vroeg aan Jaap de Jong of hij met mij samen een jaar lang ‘om-niet ondersteuning wilde bieden aan de Lorzie. We hebben toen de interne en externe communicatie onder de loep genomen. Er kwam onder andere een nieuw logo en huisstijl. Het buurthuis heeft een gymzaal, barruimtes en veel vergaderzalen maar aan de buitenkant mist het gebouw die uitstraling. Het is jammer dat veel mensen in de buurt niet weten wat hier allemaal mogelijk is. Zo kwam het idee voor een magazine over de activiteiten van het buurthuis.’

Behoefte aan Reuring

‘Toen wijkmanager Monica Briefjes dit hoorde, stelde ze direct voor om ook buurthuis de Amandelbloesem erbij te betrekken. En zo kwam ook het sociaal wijkteam en de gemeente erbij. Zij kochten in de eerste editie van het magazine een pagina. Dat was de geboorte van het magazine Reuring. Inmiddels bestaan we twee jaar.

Slechts een keer hebben we in coronatijd geen magazine gemaakt. Er was geen buurthuis open, maar toch hadden we voldoende verhalen. We vullen het met maatschappelijke thema’s en mensen uit de wijk. Zo besteden we bijvoorbeeld ook aandacht aan de Molukse wijk en Turkse ondernemers.

In Wormer bestond al vijftig jaar het winkelierskrantje Aktief. Vorig jaar ben ik gevraagd of wij de krant wilden overnemen. Dat heeft geleid tot de oprichting van de Stichting Optimaal Lokaal op 1 januari 2021. Ook in Wormer en Krommenie brengen we nu dus een dorpsblad uit. Met onze dorpsbladen willen we de verbinding verbeteren tussen maatschappelijke organisaties, de gemeente, ondernemers en de inwoners.

Ik geloof nog steeds in drukwerk. Zeker als het gaat om het brengen van verhalen.

Online ben je op zoek naar informatie. In ons dorpsblad breng je zaken onverwachts onder de aandacht. Daardoor zien mensen artikelen die ze anders wellicht nooit hadden gelezen.’

Gerelateerde Zaanse Verhalen

Beursvloer 2018: verschillende video’s van de opbrengst

Nico van Braam, voorzitter Zaanse Uitdaging

Buurthuis De Lorzie

Buurthuis Lorzie verkent de markt

Amandelbloesem