Bram verbindt Zaankanters op Facebook

Als er iets is wat mensen met elkaar verbindt, dan zijn het wel de sociale media. Vraag maar aan Zaandammer Bram Dimmick. Hij startte de populaire Facebookgroep ‘Je bent een Zaankanter als…’. ‘Het succes dat zijn de Zaankanters.’

Bram Dimmick
Bram Dimmick

Een forum met heel veel verschillende meningen, meer had Bram Dimmick niet voor ogen toen hij drie jaar geleden de openbare Facebookgroep ‘Je bent een Zaankanter als…’ aanmaakte. ‘Voor andere steden zag ik zulke groepen ontstaan, en voor de Zaanstreek leek me zo’n groep ook wel leuk. Ik zette er een foto op en maakte mijn vrienden lid. Als ik een paar duizend leden kreeg, zou het mooi zijn.’

Dagelijkse stroom

Met meer dan 14.000 aangemelde Facebookers streeft Bram vergelijkbare groepen, zoals ‘Je bent een Achterhoeker als…’ (zo’n 5000 leden), ruim voorbij. Leden staat het vrij een bijdrage te leveren over allerhande Zaanse onderwerpen, en dat gebeurt volop. Een dagelijkse stroom van historische foto’s, oproepjes voor verloren huisdieren, aankondigingen van verenigingen en niet te vergeten ergernissen over bijvoorbeeld loslopende honden en haperende straatlantaarns maken dat het er levendig aan toegaat.

Zaandammers noemen zich Zaandammer en geen Zaankanter.

Trots volkje

De openbaarheid speelt een belangrijke rol bij het succes van de groep. ‘Zodra iemand iets in de groep deelt, verschijnt dat bericht in de tijdlijn van zijn Facebookvrienden, die op die manier in aanraking komen met de groep, en het bericht kunnen delen en liken,’ legt Bram uit. Maar: ‘Het echte succes, dat zijn de Zaankanters. Het is een trots volkje dat overal een mening over heeft die men graag met andere Zaankanters deelt.’

Een stuk kleiner

Je bent een Zaankanter als...
De omslagfoto waaraan je de Facebookgroep herkent.

En van al dat delen wordt de Zaanstreek een stuk kleiner. ‘Je bent een Zaankanter als…’ verbindt mensen met elkaar. ‘Oostzaners voelen zich in de eerste plaats Oostzaner en Zaandammers noemen zich Zaandammer en geen Zaankanter,’ zegt Bram. ‘Maar een plaats als Jisp is voor veel mensen niet langer een ‘kolonie ergens ver weg’. Ze leren mensen kennen uit alle delen van de streek.’

Keerzijde

Het delen kent ook een keerzijde. Zo leidden berichten over de vluchtelingenopvang in het Zaandamse Veldpark tot volgens Bram ‘misselijkmakende’ reacties van mensen die de vluchtelingen allesbehalve een warm hart toedroegen. Op dat soort momenten grijpt Bram in door kwetsende en discriminerende reacties te verwijderen.

Dat modereren was voor een aantal Facebookers aanleiding om een andere groep te starten onder nagenoeg dezelfde naam waar dergelijke ongezouten reacties wel zijn toegestaan. Het maakt Bram niet uit. ‘Ik hoef met mijn groep niet de grootste te zijn. Belangrijker vind ik dat er een plek is waar iedere Zaankanter zich thuis kan voelen. En dat is deze groep.’


Plannen voor een Zaans initiatief op sociale media? Drie tips van Bram.

  • Kijk wat er allemaal al is.
  • Wees origineel.
  • Geef mensen de mogelijkheid bijdragen te leveren.

Voor wie ‘Je bent een Zaankanter als…’ nog niet kent, hier is de link.
Een vergelijkbaar, Zaans succes: de Facebookgroep Wormerveer.