‘Als je angst de ruimte geeft om over je leven te heersen, dan beperk je jezelf ook in creativiteit en mogelijkheden. Je moet de ruimte wel blijven zien. Het geeft ook levenskracht, energie en hoop, daarom ga je door.’
Salwa Jabli is beeldend kunstenaar. Ze schildert, tekent, maakt beelden en foto’s. Daarnaast werkt ze twee dagen per week bij het Nationaal Opera en Ballet. Op haar website vind je opvallende projecten, die ze zelf heeft geïnitieerd of waar ze aan heeft meegewerkt.
Dit is de vijfde aflevering in een serie waarbij bewoners van de Parallelweg in Koog aan de Zaan vertellen over wat de coronacrisis voor hen betekent.
Hoe staat het met het evenement Safeside?
Salwa is initiator en organisator van het Safeside festival/
‘Door de gevolgen van de coronacrisis is het evenement uitgesteld. Het is een multidisciplinair cultureel festival op het forteiland bij IJmuiden. Het gaat over veiligheid. We vragen van bezoekers dat ze het vasteland verlaten en meegaan op reis. Ze nemen hun ideeën over veiligheid en wat thuis voor hen betekent mee en gaan op het eiland ontmoetingen aan met makers. Zij gaan de ideeën over veiligheid verwerken in theaterstukken, dans en kunst.
Het evenement is uitgesteld naar 20/21. Ongetwijfeld zal de coronacrisis daar ook een plek in krijgen. De veiligheid en kwetsbaarheid van ons lijf en gezondheid houdt ons nu allemaal bezig.
De makers die betrokken zijn moeten het natuurlijk ook wel overleven deze tijd.’
Ik ga nog wel de deur uit. Dat heb ik nodig om connectie te houden met de wereld om me heen.
Wat betekent de coronacrisis voor jou?
‘Als beeldend kunstenaar is je inkomen onzeker. Uit het festival zou ik wel wat inkomen krijgen omdat ik daar al jaren mee bezig ben. En dat valt nu weg. Ik hoop dat we het gaan redden. We moeten wel de hypotheek betalen.
We vervelen ons niet. Er zijn altijd nieuwe ideeën, creativiteit stopt niet. Ik ben rijk met het maken, met het scheppen. Dat gaat door. Gebaseerd op wat er nu speelt, heb ik een nieuw voorstel ingediend. Dat staat niet stil, dat blijft aanstaan.
Wat het spannend maakt is: hoe houden we het vol? Dat heeft wel een dempend effect op je creativiteit uiteindelijk. Je moet nu veel tijd besteden aan administratie, het aanvragen van subsidies. Je bent nu veel tijd kwijt met geld.
Het overlevingsmechanisme heb je nodig om het draaiende te houden.
We zijn gewend om met creativiteit en tweedehands zaken op te lossen. Nu is het nog nijpender. Dat neemt niet weg dat we het wel gaan redden. We gaan proberen iets moois te maken.’
Raymond Huisman: ‘We zijn er blijkbaar minder mee bezig dat het niet alleen om financiële schade gaat. Maar dat je ook dood kan gaan aan corona of dat je er blijvende schade aan overhoudt. Blijkbaar geloven we dat we niet zo kwetsbaar zijn.’
Wat zie je veranderen door de coronacrisis?
‘Dat het anders kan. We kunnen thuiswerken en hoeven niet allemaal meer in de file te staan. Ik hoop dat het bewustwording oplevert, dat we het anders kunnen inrichten. Een deel van de economie draait nu op thuiswerken en minder vervoer. Ik denk wel dat er een omwenteling komt. Een basisinkomen zou een goed idee kunnen zijn. Iedereen ziet meer van de omgeving. We zien en horen meer vogels. Mensen gaan nu meer waarde hechten aan het leven, dieren, planten en mensen. Dat is wat ik hoop, en dat dit de les is die we leren.’
Meer verhalen over Parallelweg Koog aan de Zaan in coronatijd
Het verhaal van Jolanda, verpleegkundige in het ZMC. Lees meer
Het verhaal van de familie Philpot die trainingen geven aan leraren in het internationaal onderwijs, lees meer
Het verhaal van Judith die op een woongroep werkt in de jeugdzorg, lees meer
Beeldend kunstenaar en docent Raymond Huisman vertelt, lees meer
Beeldend kunstenaar Salwa Jabli, tevens werkzaam bij Natiaal Opera en Ballet en initiator Safeside Festival, vertelt