‘De nominatie voor de titel Zaanse Zakenvrouw 2019 was al een feestje. Dat ik de publieksprijs heb gewonnen, was overweldigend.’
Bijna 3000 stemmen via de publieksjury gingen naar Christell Bart, mede-eigenaar bij het familiebedrijf Bart Natuursteen in Zaandijk, én een van de drijvende krachten achter het jaarlijkse wandelevenement [Z]aan de Wandel.
Deze maatschappelijk betrokken onderneemster heeft twee verhalen. Maar eerst vertelt ze stralend over de afgelopen periode.
Wat betekent de publieksprijs voor je?
‘Mijn huis staat vol bloemen, hoe mooi is dat! Ook vanuit hoeken waar ik het niet had verwacht, heb ik reacties gehad. Na de bekendmaking heb ik letterlijk twee dagen niet kunnen werken. Mijn verhaal op LinkedIn had een bereik van 5000 mensen! Dat is overweldigend. Ik heb er enorm van genoten en ben er heel blij mee.’
Waarom deed je mee met de verkiezingen voor Zaanse Zakenvrouw?
Al twee jaar was ik getipt om mee te doen. Twee jaar geleden wilde ik niet omdat mijn vriendin Inge Zaagsma en mijn moeder dat jaar stierven. Vorig jaar had ik mezelf rust beloofd. Toen ik dit jaar opnieuw werd gevraagd, was het tijd. Mede doordat er door de organisatie Zaanlinq, het Zaanse vrouwennetwerk, geen onderscheid meer werd gemaakt tussen Zakenvrouw zonder en met personeel paste het beter bij ons ambachtelijk familiebedrijf. Ook het feit dat Angela Groothuizen en Loïs Lane er die avond zouden zijn maakte dat de puzzel in elkaar viel.
De afgelopen jaren heeft ons bedrijf stappen gemaakt en dit is een mooie manier om mijn verhaal te kunnen vertellen.
Het gaat er niet om mijzelf op een voetstuk te plaatsen, maar wel om mensen de waarde te laten inzien van de maakindustrie en om aandacht te vragen voor patiënten die leven met kanker.’
Wie is de winnaar van de vakjury?
‘Natuurlijk had ik ook graag de titel Zaanse Zakenvrouw 2019 van de vakjury gekregen, want dan zou ik in hetzelfde rijtje komen als mijn vriendin Inge Zaagsma die in 2012 met New Cakes de prijs won.
Het is mooi dat de jonge onderneemster Floor Kliffen van Cotton Spa die titel heeft gewonnen. Zij heeft een goed verhaal en een prachtig bedrijf. Zij inspireert de jeugd, hoe mooi is dat. Ik bereik meer de gevestigde orde. Samen bereiken we met verschillende bedrijven totaal verschillende mensen die we kunnen inspireren.’
Waarom stemden mensen op jou via de Publieksprijs?
‘Ik denk dat het de gunfactor was. Mijn netwerk heeft zich vermenigvuldigd. Met mijn Brabantse voeten sta ik tot mijn knieën diep in de Zaanse klei. In de Zaanstreek heb ik een heel sterk netwerk, veel mensen weten wat ik doe. Mijn vader had een succesvolle bakkerij in Valkenswaard, daar kennen ze me ook en hebben op me gestemd.
Voor mijn vijftigste verjaardag heb ik mijn zus in Amerika bezocht om mee te werken aan een goede doelenevenement. Ze organiseerden een triatlon waarvan de opbrengst naar YMCA gaat zodat hulpbehoevende kinderen dagelijks een ontbijt krijgen en cursussen kunnen volgen. Met scheve ogen heb ik natuurlijk ook gekeken hoe zij een dergelijk evenement organiseren en daar weer verschillende ideeën opgedaan voor de organisatie van [Z]aan de Wandel. Dit was totaal anders, maar ook heel mooi. Het was een verrassing dat de mensen daar ook duizend euro hebben opgehaald voor ons wandelevenement. En dat er dus ook vanuit Amerika op mij is gestemd voor de publieksprijs.’
Als je ergens voor gevraagd wordt, dan doe je dat, dat is leuk. Nu begin ik te merken dat mensen het bijzonder vinden wat ik doe.
Waarom is maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk?
‘MVO zit in mijn DNA. Ik ben dankbaar dat ik als succesvolle ondernemer iets terug mag geven, zo zie ik dat. Gemiddeld werk ik tien uur per week als vrijwilliger het hele jaar door aan het evenement [Z]aan de Wandel. Ik zit ook in de ledenraad van Rabobank Zaanstreek die lokaal bijdragen aan het versterken van de omgeving. Bij het ROC mag ik student ondernemers coachen. Als je wordt gezien, dan word je gevraagd. En als het in mijn agenda past, vind ik het leuk om te doen.
Door de vrijwilligersactiviteiten krijg ik andere sparringpartners en leer ik veel en kan daar andere competenties inzetten.
Het is niet alleen geven. Wie goed doet, goed ontmoet. Het kost tijd, maar je krijgt er zo veel voor terug. Ik leer er van en word geïnspireerd, dat helpt me ook bij het dagelijks werk. Je krijgt daar een ander stukje voldoening en waardering. Ik merk dat ik onwijs leergierig ben, dat wordt niet minder nu ik ouder word.’
Hoe omschrijf je Bart Natuursteen?
‘Het is een ambachtelijk familiebedrijf waar kwaliteit en service hoog aangeschreven staat. We hebben met een combinatie van interieur- en bouwklanten en grafmonumenten een bijzonder markt. Je moet het in één keer goed doen, dat is megabelangrijk. We werken onder meer voor particulieren die bouwen, verbouwen of doodgaan, dat zijn de drie grootste stressfactoren bij particulieren. Als je daarin mensen ontzorgt, dat wordt gezien. Dat heeft zeker bijgedragen aan het winnen van de publieksprijs.
‘Ik ken het kunstje van ondernemen, dat zit in mijn bloed. Als je passie toevoegt, dan heb je succes. Je moet doen wat je leuk vindt.’
Lees nu ook het tweede deel waarin Christell Bart waarom zij zich inzet voor de maakindustrie en leven met en na kanker.