‘Neem je verantwoording naar de maatschappij. Samen leven doe je echt samen.’ Nico van Braam van Lets work komt tijdens het gesprek regelmatig terug op zijn motto. ‘Ik kom uit een sociaal nest. Mijn vader zette zich ook in voor de maatschappij. Zo ben ik opgevoed.’ Als voorzitter van De Zaanse Uitdaging brengt Nico van Braam zijn motto al vele jaren in de praktijk.
De Nieuwe Winst was de voorloper van De Zaanse Uitdaging en ging in 2004 van start. Vrijwel vanaf het begin is Nico van Braam actief om Zaanse ondernemers te prikkelen om zich in te zetten voor de samenleving.
‘Mijn boodschap is dat het belangrijk is je verantwoording te nemen. Niet alleen door geld te geven, maar ook door maatschappelijke klussen te verrichten. Zo kun je als bedrijf bijvoorbeeld medewerkers een kinderboerderij laten opknappen of wandelen met patiënten van de Prinsenstichting.
In 2004 werd ik vestigingsmanager bij het uitzendbureau 65+ in Koog aan de Zaan.’ Dit bleek een goede combinatie met De Nieuwe Winst. ‘Wanneer ik terug kijk op de activiteiten dan zie je een duidelijke kentering vanaf 2008. Door de recessie werd het veel moeilijker om bedrijven te mobiliseren. Daar kont nu gelukkig weer wat verandering in.
Ondernemers maken weer ruimte in de agenda voor sociaal maatschappelijke activiteiten.
Sinds oktober 2015 zijn we gestart met De Zaanse Uitdaging. Dat is een landelijk initiatief waar een aantal steden bij zijn aangesloten die volgens eenzelfde concept werken.
We hebben drie bestuursleden en zijn vooral een doeclub.
Eens per kwartaal komt de matchgroep bijeen. Daarin zitten jonge honden en oude rotten die een mooie en sterke combinatie vormen om zaken voor elkaar te krijgen. Via de website komen er vragen binnen van maatschappelijke initiatieven en verenigingen.
De matchclub, die momenteel uit tien mensen bestaat, gaat vervolgens in het eigen netwerk op zoek naar ondernemers die daarbij kunnen helpen. We zijn nog wel op zoek naar meer ondernemers, want zo breidt het netwerk enorm uit. Mensen die aanhaken, merken hoe makkelijk het eigenlijk is om zich in te zetten. Vervolgens is het aan ons om te binden en te boeien. In de praktijk merken we dat iedereen eigenlijk wel enthousiast wordt van ons verhaal.
We krijgen allerlei vragen binnen, bijvoorbeeld van Humanitas, Scouting en van De Groote Weiver.
Vanwege de terugtrekkende overheid wordt de rol van ondernemers steeds belangrijker. Je kunt je als bedrijf daardoor ook profileren en je hebt er zelf ook baat bij als je omgeving gezond is.
Via de website kun je een hulpvraag indienen. Ondernemers kunnen ook laten weten waar ze een organisatie mee van dienst kunnen zijn.
Regelmatig zijn er Hart en Zieldagen. Op 17 juni bijvoorbeeld gaan 120 medewerkers van Royal Duyvis Wiener voor de zesde keer talloze instanties in Zaanstad helpen. Zo gaat er ook een ploeg langs bij de Noorderkerk. Deze is behoorlijk uitgewoond nadat vluchtelingen en vrijwilligers hier een half jaar lang elke dag op bezoek kwamen.
Stadexpeditie on Stage/Beursvloer
Op vrijdagmiddag 7 oktober is Stadexpeditie on Stage/Zaanse Beursvloer in het Zaantheater.
Experts uit het bedrijfsleven gaan samen met experts van maatschappelijke initiatieven workshops voorbereiden en geven. Rond thema’s zoals crowdfunding, opzetten van een businessplan, PR, marketing, het oplossen van een maatschappelijk vraagstuk, de gemeente als partner, opzetten van een sociale onderneming, etc.
We willen hiermee de maatschappelijke organisaties een stap verder helpen.
Na de workshops is de Zaanse Beursvloer. Dit keer gaan niet de maatschappelijke initiatieven vertellen waar ze behoefte aan hebben, maar gaan bedrijven pitchen met wat ze te bieden hebben.
We hopen die dag weer mooie nieuwe verbindingen te maken.