‘Koffie is het perfecte bindmiddel. Als je moeilijk plaatsbare mensen weer een kans wilt geven op de arbeidsmarkt, dan moet je inspringen in een branche waar heel veel werk te vinden is. En dat is het geval met koffie, want dat is booming business. Met een goed product kun je ook als sociaal maatschappelijk ondernemer geld verdienen.’
Jemuel Lampe uit Koog aan de Zaan is zestien jaar actief in koffieland. ‘Op mijn 19e begon ik te ondernemen. Ik heb bij grotere bedrijven gewerkt. Zo heb ik winkels van Starbucks helpen opzetten in Nederland.’
Maatschappelijk ondernemen en geld verdienen
In Zaandam had ik een ijssalon met de naam Cacao. De gasten kwamen ook voor een praatje. Er bleek veel behoefte aan een plek waar je uren op één bakkie kon zitten. Ik wilde ook hen welkom heten. Bij het opzetten van een jongereninloopcentrum had ik ook al ervaren dat het luisterend oor erg belangrijk is. Door die plezierige ervaringen wist ik dat ik sociaal maatschappelijk actief wilde zijn. Als je goed onderneemt, dan kun je er ook geld mee verdienen.’
Koffie verbindt
‘Anderhalf jaar geleden startte ik De Koffiefabrique in Koog aan de Zaan. Dit is een ambachtelijke micro koffiebranderij waar voor de klant ter plekke de koffie wordt gebrand. Mensen komen af op de geur en de gezelligheid. Hier komen de drie belangrijke pijlers van sociaal maatschappelijk ondernemen bij elkaar. Mensen met afstand tot de arbeidskracht werken hier. We leveren een actieve bijdrage aan de participatiemaatschappij. En we dringen de eenzaamheid terug.’ Door koffie tegen een lage prijs te verkopen kan iedereen hier aanschuiven.’
‘Bakkie Leut in Wormerveer heb ik dit jaar overgenomen.’ Het terras aan de Zaan, waar bediend wordt door medewerkers met een verstandelijke beperking van De Snuiter, was opgezet door Odion en de stichting ‘Wormerveer heeft meer’. Zij wisten niet hoe ze dit op de lange termijn konden continueren, want zij zijn geen ondernemers en willen deze rol ook niet. Zij zijn weer heel sterk in andere dingen. Als nieuwe eigenaar van Bakkie Leut kan ik in ieder geval de komende tien jaar het concept verder uitbreiden. We gaan volgend jaar al in maart open en schenken dan koffie in een meer afgesloten ruimte. Zodat zowel de medewerkers als de klanten er verzekerd van zijn dat ze hier een half jaar lang altijd terecht kunnen. Of het nu goed of slecht weer is.’
Iedere koffiezak is anders
‘In de winter is ook omzet nodig. Daarom heb ik het label Bakkie Leut ontwikkeld. Bedrijven kunnen via dit label koffie in handbeschilderde zakken kopen. Deze zijn beschilderd door mensen met een verstandelijke beperking van De Snuiter. Iedere zak is weer anders, net zoals ieder mens ook weer uniek is. De eerste bestelling hebben we geleverd aan Zorgcentrum Amandelbloesem, dat recent is overgenomen en een buurthuisfunctie krijgt. Bezoekers kunnen hier onze eigen gebrande koffie drinken en kopen. We leveren ook aan Odeon en aan kantoren die bewust koffie willen inkopen waar mensen met een beperking aan hebben meegewerkt. Ik wil de medewerkers ook leren zelf te branden zodat ze een nog grotere rol krijgen. Zo zorgt Bakkie Leut het hele jaar door voor werk en een inkomen.’
Geven is het nieuwe nemen
‘Met koffie, de Koffiefabrique en Bakkie Leut verbindt je mensen. Ik haal zoveel vreugde uit de verbindingen. Meer mensen zouden zo moeten ondernemen en zich inzetten voor een ander. Geven is het nieuwe nemen. Als je elkaar dingen gunt en zaait, dan kun je ook oogsten. En het geeft veel voldoening.’
Plan
‘Op 31 december kijk ik graag terug op het afgelopen jaar en bedenk welke mensen ik kon helpen. Komend jaar blik ik vooruit want het streven is om een jaar later tien ex-gedetineerden aan een baan te hebben geholpen in de koffiebranche.
Mensen die in de gevangenis hebben gezeten, verdienen ook een tweede kans. Anders is de kans groot dat ze opnieuw in de fout gaan. Ik wil hen opleiden in het koffievak en ze een aantal vaardigheden leren. Grote bedrijven hebben al laten weten dat ze na die training het personeel graag willen inzetten.’
https://www.youtube.com/watch?v=idcG_IKxBYk