Het is de kunst om op zoek te gaan naar elementen die mensen energie geven. Zo kun je makkelijker je doel bereiken. Dat is de strategie van Helma Schenkeveld. De FietsCoalitie zal het komend jaar in Zaanstad bewoners prikkelen om meer gebruik te maken van de fiets voor hun werk. Ideeën om hierover mee te denken zijn meer dan welkom.
Vele jaren werkte Helma Schenkeveld als strategisch adviseur bij Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam: ‘Ik ben groot geworden in de stadvernieuwing door samen te werken met bewoners. Samen gingen we naar buiten om te kijken wat ze willen en waar ze tegen aan lopen. Hoe krijg je zelfbeheer en hoe kun je een buurt veilig maken? De volgende stap was om de uitkomsten zo te formuleren dat raadsleden enthousiast worden.’ Tegenwoordig is Helma actief om werknemers massaal te laten fietsen naar hun werk.
De energie van bewoners is meer waard dan wat dan ook.
Wie zit er nog meer achter de FietsCoalitie? Tijdens een bijeenkomst van Amsterdam Economic Board en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu konden ondernemers zich buigen over een aantal grote vraagstukken. Helma Schenkeveld koos het thema Fiets. In de brainstormgroep ontstond de basis voor de FietsCoalitie waarbij verschillende partijen nadenken hoe je op een serieuze manier fietsen kunt stimuleren. Het Havenbedrijf Amsterdam doet mee, omdat ze veel wegen in het havengebied beheert. De ruimte op de weg in dit gebied is schaars. Werknemers moeten snel en veilig naar hun werk kunnen in dit gebied. Fietsers nemen veel minder ruimte in dan auto’s. Het is daarom in het belang van het Havenbedrijf om het fietsen te stimuleren. In het Havengebied hebben we inmiddels ontbrekende schakels in de fietspaden gerealiseerd en nieuwe stukjes fietspad aangelegd zodat het netwerk nog fijnmaziger is en mensen snellere routes kunnen fietsen.
‘Er gebeurt al veel op het terrein van fietsen. Wij zoeken nieuwe manieren om fietsers en ondernemers meer aan elkaar te koppelen. Onze focus ligt op het stimuleren van werknemers om de fiets te pakken in de spits voor het woon-werkverkeer. We zoeken daarvoor contact met netwerken in Zaanstad. De belangrijkste vraag is hoe je mensen zo kunt motiveren dat het interessant genoeg wordt om de fiets te pakken, terwijl ze dat in het verleden minder deden.
Wanneer zijn mensen bereid om hun gedrag te veranderen?
We zoeken daarvoor aansluiting bij de grote maatschappelijke trends. Mensen zijn wel bereid om te fietsen of te lopen voor het goede doel. Wanneer we een paar bedrijven hebben die voorlopen dan trekken ze meer bedrijven mee.
Wat is het plan voor Zaanstad?
Jantine Konijn, actief in het ondernemersnetwerk van Zaanstad, polst Zaanse bedrijven of ze mee willen doen. Het idee is dat ze hun personeel (en de relaties van het personeel) motiveren om in de spits met de fiets naar het werk te komen. Via de app kunnen ze bijhouden hoeveel kilometers ze afleggen. Daarmee sparen ze een bedrag voor een goed doel. Er zijn verschillende goede doelen die daarvoor in aanmerking komen. Ik kan me voorstellen dat Zaanse bedrijven het leuk vinden om zo geld in te zamelen voor een lokaal goed doel, zoals bijvoorbeeld de Stichting MOE (Mantelzorgers Onder Elkaar), de Kledingbank Zaanstad of Tante Tee.
Alleen voor bedrijven in Zaanstad en Amsterdam Sloterdijk is er een nieuwe regeling waarbij je maximaal 25% van een nieuwe fiets (tot max € 300) terug krijgt als je een nieuwe fiets koopt waarmee je naar je werk gaat in de spits. Je moet wel bewijsmaterieel leveren via de app, en je moet fietsen op dagen wanneer je anders met de auto ging. Je krijgt het bedrag pas als je de ritten bij elkaar hebt gespaard.
Bij grote bedrijven denken we aan een instapbedrag van € 1500 maar voor kleinere bedrijven zal het eerder om € 100 gaan die aan een goed doel wordt uitgekeerd. Bedrijven hebben er ook wat aan qua marketing: we maken een goede facebookcampagne voor ze! Wanneer het doel is bereikt zal dit breed uitgemeten worden, onder meer via de sociale media met een template met daarin de groepsfoto.
Meten is weten. Om mee te doen moet je wel bewijsmateriaal leveren via de app.
We willen dat ondernemers hun werknemers gaan stimuleren om te fietsen en
dat ze andere bedrijven aansteken. Het zou goed zijn als ze op een bepaald moment concurreren met elkaar wie de meeste kilometers heeft afgelegd op de fiets.
Meer informatie?
www.fietscoalitiesmartcity.nl
www.fietscoalitie.nl
www.fietskilometervreter.nl
Op 3 oktober is er bij Platform Aan de Zaan een special over Fietsen. Wil je meedenken over bovenstaand idee of heb je een ander interessant idee hoe je meer mensen in de spits op de fiets krijgt? Kun jij bijvoorbeeld 200 mensen motiveren en wil je daar dan ook een kleine beloning voor? Meld je dan voor de bijeenkomst van Platform Aan de Zaan. Helma Schenkeveld hoort je graag.