Met mooie graffiti op straat geef je bewoners en voorbijgangers een gratis cadeau. Iedereen wordt blij van een portret of een werk dat goed past in de buurt. Tenminste, als je het laat uitvoeren door een begenadigd kunstenaar zoals Peter Meijn. Hij kan superrealistisch werken. ‘Als het megagroot wordt uitgevoerd dan krijg je echt de impact die ik voor ogen heb.’ Graffitischrijver Peter Meijn is een voorbeeld voor velen. Hij inspireert jonge maar ook oudere graffitispuiters om mooi werk te maken. Als mensen zijn werk zien dan is de reactie: Cool, zo kan het dus ook.’
Peter Meijn is in de Zaanstreek, maar ook ver daar buiten, bekend als kunstenaar maar zeker ook door de LOADS in Krommenie waar hij talloze verschillende mensen bij elkaar brengt. LOADS staat voor Lots of Artists Doing Styles. Hier komen kinderen, jongeren en volwassenen kijken naar mooie muurschilderingen. Het is een bron van inspiratie. In de loop der jaren is het een mooie kunsthal en een graffitimuseum geworden, waar kunstenaars uit de hele wereld aan hebben mee gewerkt.
Hoe is het begonnen?
In Krommenie werd jaren geleden het Rosariumpark een ANWB park. Als grafitischrijver kreeg ik kleine muurtjes, maar daar kun je net niet op kwijt wat je wilt. In het park was ook een lelijke muur waar we met z’n vieren een productie op hebben gemaakt. De wijkmanager Erik van Druenen en andere betrokkenen bij het park waren daar heel enthousiast over. Ze vonden het tof dat ik die lelijke muur mooi had gemaakt. In het park waren ook jongeren die het niet aan durfden om op de vrijplaatsen een bestaand werk over te spuiten. Zij gingen op de gele banen kalken. Het park werd zo minder mooi. Om de jongeren wel een ruimte te geven vroeg ik een keer of er geen leegstand pand was waar ik ze iets kon laten maken. Als voorbeeld noemde ik de industriële drukkerij Chromos in Krommenie, een oud fabriekspand dat al jaren leeg staat.
Wilde je een enorm pand?
Een half jaar later kreeg ik een belletje van de Woningbouwcorporatie Parteon. Zij hadden mij ooit al een garagepandje gegeven voor een expo en workshops. Toen ze mij Chromos lieten zien, viel mijn kaak op de grond. Dit was wel groter dan ik had gedacht, want het is zeker 4000 m2. Maar het is wel welkom. Het is zo groot dat je hier workshops kan geven maar er ook een broedplaats van kan maken. Dit is een plek waar je grote kunstwerken kan spuiten. Met een paar mensen hebben we hout uit kliko’s gehaald en daar muurtjes van gemaakt. Door meer muuroppervlakte te creëren kreeg je een leuke indeling. De open ruimte was voor evenementen. Het eerste jaar zijn we alleen bezig geweest met timmeren en nog eens timmeren.
Hoe kwam je aan het interieur?
We hadden een grote gunfactor, dus we kregen een bank, gereedschap, panelen, een piano en beelden van de Blues Brothers. Alles wat leuk was en in de LOADS paste gaven we een mooi plekje. Van de gemeente kregen we brandblussers. Die waren vereist om open te gaan voor meer dan vijftig mensen.
Wie komen er?
Jongeren nodigde ik hier uit om een muurtje te doen. Door ze tips en trucs te geven konden ze hier oefenen. Enkele zijn er serieus mee door gegaan. Zo exposeerde Casper de Haan bij Zaans Groen. Hij maakt nu zijn eigen zeefdrukken en t-shirts. en Mike de Vos deed laatst mee met een grote expositie van Amsterdam Street Art. Het is zo goed om hem daar dan te zien, dat hij van een verlegen jongen nu tussen de grote mannen zijn werk kan maken.
Ik heb hem een platform gegeven en connecties. Dat is supertof om te doen.
Jongeren van het Trias komen hier workshops volgen. Veel jongeren hebben hier een wandje gedaan. Allerlei mensen maken graag gebruik van de ruimte. Het is niet leeftijd gebonden. Zo maken vrouwen van neondraad, houten geraamtes, neonwol en kleine spijkertje de mooiste creaties. Tijdens een fotoshoot zag iemand het werk. Ze hebben nu opdrachten om op feesten hun creaties te laten zien. Vaak komen mensen via de LOADS met elkaar in contact.
Het kost wel veel meer tijd dan ik had verwacht toen ik jaren geleden de sleutel kreeg. Het is erg leuk en ik ben er met beide benen in gesprongen en ik geniet er volop van. Maar het is wel een 24/7 taak en dat realiseren mensen zich vaak niet als ze vragen of ik even de deur wil openen voor een fotoshoot. Want dat zijn er heel veel. Ik weet niet hoe ik dat moet oplossen.
Het moet geen bedrijf worden, het moet wel leuk blijven.
Komt er een vierde expo?
De afgelopen jaren hebben we drie exposities georganiseerd. In een weekeinde komen er zeker 800 tot duizend mensen. Vaak komen mensen ook terug, omdat er zoveel te zien is. Voor de exposities nodig ik zo’n 25 mensen uit mijn eigen netwerk uit. Daarnaast vraag ik internationale kunstenaars.
Zaanstad wil graag Amsterdammers hier naar toe trekken. De LOADS is inmiddels wereldberoemd. Zo werk ik graag samen met Amsterdam Street Art. Zij hebben op Facebook 300.000 volgers. Samen willen we hier een expo maken waarbij we groots willen uitpakken. Wanneer een graffiti kunstenaar naar Amsterdam komt, nodig ik ze uit in de LOADS met “In een half uurtje ben je van de stad in Krommenie waar je een gigantische ruimte krijgt waar je droog kunt werken.’
Mooi werk blijft hier jaren zichtbaar, dat is wel wat anders dan bij de vrijplaatsen waar het na een week weer weg is.
Voor de grote expo heb ik voor het eerst subsidie aangevraagd. De andere exposities hadden we bekostigd uit de donaties die er het hele jaar binnen komen als mensen hier komen voor bijvoorbeeld een fotoshoot. Ik heb nooit steun gevraagd bij de gemeente, daardoor verliep de aanvraag een beetje rommelig. Toen ik na veel overleg aan de voorwaarden voldeed, was de termijn voorbij waarop je het kon aanvragen. Alles heb ik bewaard zodat ik volgend jaar op tijd ben.
Wat kun je doen voor de Zaanstreek?
In de Zaanstreek zie je op verschillende plekken mijn werk. Zoals bij het stadsstrandje in Wormerveer, bij de cacaofabriek in Koog aan de Zaan, op de fabriek Mooij/Witte olifant aan de Oostzijde in Zaandam. Je kunt een lelijke wand zo mooi maken. Het is wel jammer dat mensen het soms niet serieus nemen en denken dat ik dat voor niets kan doen. Ik moet wel mijn geld verdienen. Er zijn zoveel dode gevels waar je met een groot werk het pand weer kunt laten opfleuren. Je maakt er mensen echt vrolijker van.
In Wormer heeft een kunstenaar een kangoeroe gemaakt op een flat voor € 10.000. Dit heeft weinig met Wormer te maken. Voor dat bedrag kan ik de hele geschiedenis van Wormer op dat pand maken.
Het is supergaaf als er budget is en je iets superrealistisch kunt maken dat goed past in de wijk.