‘De Zaan is niet veranderd, maar het beeld over de Zaanbocht en Wormerveer wél. Je hoort nu regelmatig dat mensen hier komen genieten. De verandering wordt gedragen door Zaankanters. Hoe gaaf is dát om te horen!’
Léon Hamming zet zich al vele jaren in om het imago van Wormerveer te verbeteren. Lees eerst deel één.
‘Ik word wel eens de burgemeester van Wormerveer genoemd. Ik weet niet of mensen dat als compliment of cynisch bedoelen.’
Zaanstad heeft het stadshart, het Hembrugterrein, de Zaanse Schans en wij wilden als kers op de taart Zaanstad Noord toevoegen.
De Zaanbocht in Wormerveer is sinds de jaren zeventig een ondernemend gebied met een regionale aantrekkingskracht. Hier zijn veel zelfstandige winkels. De aandacht voor het industriële erfgoed is er nog niet zo lang. Zo was er ooit sprake van om de pakhuizen in Wormer te slopen. Sinds de industriewand is gerenoveerd, vindt iedereen het prachtig.
Beeld verandert
‘De verdichting van de stad speelde toen al: dat betekende kansen voor de fabriek Meneba. We zagen dat industrieel erfgoed steeds belangrijker werd. En dat we aan de Zaanbocht een authentiek gebied hebben dat als uithangbord voor Zaanstreek Noord kan dienen.
In het begin waren de reacties cynisch. Ook toen ik opperde dat de Zaanbocht de Zaanboulevard genoemd kon worden omdat ik de potentie zag van flaneren langs de rivier met terrasjes en winkels. Langzaam veranderde het beeld. Ondernemers zagen de mogelijkheden. Er kwamen pop-up stores en langs de Zaan zette ik tijdelijke houten bierbanken neer om te laten zien wat er mogelijk is.
Van andere gemeentes kreeg ik complimenten over de ambitie van Wormerveer. We zetten het dorp neer als merk.
Het grootste compliment kreeg ik van een bestuurder van een grote woningbouwcoöperatie uit Amsterdam. Hij zat op een terras aan de Zaanbocht en vertelde dat hij voelde dat er iets veranderde. Gevoed door die reacties werkte ik planmatig door. Er waren kleine successen. Zo werd de blauwe zone, waarbij er geen parkeergeld hoeft te worden betaald door winkelend publiek, doorgevoerd in Wormerveer, Krommenie en Koog aan de Zaan.
Martin Bergsma opende in 2014 zijn populaire Koffiezaak aan de Zaanbocht. Er kwamen terrassen aan de Zaan en de dames van K’OOK! zetten een zeer succesvol foodfestival neer dat ieder jaar veel publiek trekt.
In Rotterdam had ik vanuit een hotelkamer gezien dat er veel mensen renden langs de Nieuwe Maas. Dat bracht mij op het idee voor de Zaanrun. De Zaanferry vaart nu ook naar Wormerveer en mede dankzij de aanhoudende lobby bij NS is er een speciaal treinticket voor toeristen geldig tot Wormerveer.
De woningbouwcoöperatie Parteon zette zich in voor stadsvernieuwing. Door de nieuwe invulling van Meneba is het woningaanbod gevarieerder geworden. Het maakt me blij als ik hoor dat mensen in Wormerveer willen wonen, omdat ze het een spannend gebied vinden met diversiteit. Die bevestiging heb je af en toe nodig om door te gaan.
Het is mooi om te horen dat mensen het gebied weer leuk vinden. Je moet het wel blijven aanzwengelen.’
Gemeente is nu aan zet
‘Mensen kijken weer naar de gevels en zien de schoonheid. We waren vergeten om te kijken en hebben het op tijd weer zichtbaar gemaakt.
We hebben hier een authentiek gebied met een mooie natuurlijke bocht in de Zaan, een open ligging aan het water, erfgoed aan de overkant en de aanwezigheid van kwaliteit. Hier hebben we onderscheidend vermogen waar we trots op kunnen zijn.
Van 2010 tot 2018 is gewerkt aan een visie voor het gebied. De laatste jaren heb ik daarvoor samengewerkt met Dirk Koene, hij kan goed reflecteren. In 2018 is de visie opgenomen in het coalitieakkoord. We gaan er van uit dat ze er nu mee aan het werk gaan. Er is veel onderzocht en gesproken, nu moet er actie komen. We hebben talrijke aanbevelingen gedaan die het slotstuk moeten vormen voor Wormerveer. We hebben vastgelegd hoe we er tien jaar geleden voor stonden, waar we nu staan en waar we naartoe willen. Ik hoop nu op een professionalisering en een gebiedsmanager die hiermee aan het werk gaat.’
Toekomst Wormerveer
‘Ik zie een toekomst waar Zaankanters en bezoekers trots zijn op ons dorp. Het is leuk en aantrekkelijk om hier te wonen, winkelen en te werken. Het is geschikt voor kleinschalig toerisme. Dit gebied aan het water is uniek, in combinatie met daghoreca kun je hier mensen ontvangen.
Niet alles lukt, maar veel wel. De detailhandel verkeert in een moeilijke tijd en toch zie je dat als een winkelpand leeg komt te staan het snel weer wordt ingevuld. Ondanks de internetwinkels is hier blijkbaar wel ruimte voor fysieke winkels. Het zijn onderscheidende zelfstandige winkels die investeren en elkaar versterken.’
Er is al veel. Er hoeft niet zoveel bij om de ontwikkelingen te versnellen.
Mijn droom is dat al het industrieel erfgoed langs de Zaan en de highlights in Wormerveer professioneel worden aangelicht. En dat de beeldkwaliteit van het gebied wordt versterkt en daarna bewaakt. Als je omhoog en goed om je heen kijkt zie je hoe het nog mooier kan worden. Natuurlijk hoop ik dat het product zoals wij dat hebben bedacht wordt omarmd en dat er een gebiedsmanager als aanjager komt die vanuit onze visie gaat werken.
Als dat niet het geval is, dan doen we het weer zelf. Dat hoort ook bij ondernemen, dat je altijd bezig blijft en kansen ziet.’