‘Ik zoek naar manieren om de wereld mooier te maken. Dat is minder gul of goeddoenerig dan het klinkt: ik leef zelf gewoon ook graag in een mooie wereld.
Simon Douw noemt zichzelf een utopist: ‘Ik vind het mooi als mensen in een hemel geloven. Maar bij gebrek aan een niet al te religieuze opvoeding geloof ik er zelf helaas niet echt in. Ik wil het daarom graag nu en hier doen, die mooie wereld maken. Van huis uit heb ik meegekregen dat je dit doet door hard te werken, niets voor lief te nemen en je door tegenvallers heen te worstelen.
Dit is de eerste aflevering van een vierdelige serie waarin Simon Douw vertelt over zijn visie, zorg voor elkaar en buurthuis op wielen en zijn ondernemingen Jongwijs, de Waterraaf.
Hoop
Mijn vader was dertig jaar lang gevangenisdirecteur. Hij heeft zijn werkende leven met criminelen, van kruimeldieven tot seriemoordenaars, gewerkt. Zo leerde hij dat ook zij mensen zijn met dromen en talenten, die je niet verwacht als je enkel naar hun criminele daad kijkt. Thuis vertelde hij over Siberische gevangenissen waar mensen met 500 tegelijk in een soort strafkampen werden gegooid, waar hij rondliep. Mijn moeder heeft altijd in jeugdzorgachtige instellingen gewerkt. Ze hebben beide een hele donkere kant van de wereld gezien. Maar hun werkende leven en ook onze opvoeding stond wel in het teken van ‘Waar ligt de hoop, waar zijn de lichtpuntjes en waar zijn kansen?
Ze gaven ons mee dat je met een idee je schouders er onder moet zetten, zoeken naar wat waardevol is, voor jezelf en de ander.’
Goed idee
Simon Douw studeerde psychologie, rechten en filosofie. ‘Tijdens mijn studietijd startte ik twee sociale ondernemingen. In die tijd zagen we dat vrienden en kennissen mooie bedrijfjes wilden starten waarvoor ze geen financiering kregen bij de bank tijdens de economische crisis. Er gingen daardoor zoveel mooie ideeën verloren. In 2007-2008 zijn we het eerste crowdfunding bureau van Nederland en zelfs van de wereld begonnen. Crowdfunding stond nog in de kinderschoenen, we moesten alles nog ontdekken met vallen en opstaan. Met ons idee wonnen we een wedstrijd, waardoor we konden starten met ons platform.
Zo helpen we sindsdien mensen over de hele wereld die een goed idee hebben en waar genoeg mensen voor te vinden zijn voor wie het idee waarde heeft.
Daarna kan het initiatief gelanceerd worden.’
Kans van slagen
Het gaat om diverse projecten en ideeën, van een sociale onderneming tot kunst. ‘Gemiddeld krijgen we honderd aanvragen per week uit de hele wereld, die kunnen we natuurlijk niet allemaal aannemen. Ons team maakt een selectie of het idee levensvatbaar is en echt impact kan maken, het moet onze interesse hebben en het moet iets toevoegen. Door bijvoorbeeld een nieuwe betekenis te geven aan erfgoed, het verbeteren van de sociale cohesie tussen mensen en het verder brengen van verduurzaming. We selecteren op het gevoel dat de wereld er beter van wordt, al is dat natuurlijk subjectief. En op het geloof dat het kan slagen. Het moet daadwerkelijk kans maken om veel mensen op de been te brengen, zodat het impact heeft en er een succes van gemaakt kan worden.
In de afgelopen dertien jaar hebben we 600 campagnes mogen maken via Downsideup. Omdat we een van de eersten waren die hier mee bezig waren, hebben we internationaal een groot leuk netwerk opgedaan. Zo krijg je contact met bijzondere mensen over de hele wereld. Kickstarter is een site voor startende ondernemingen waar miljarden dollars mee gemoeid zijn. Wanneer zij een vet idee zien, dan raden ze regelmatig aan om contact op te nemen met ons bureau. Zo komen we onder meer aan onze opdrachten. We werken ook voor de kunsten, zo hebben we bijvoorbeeld een campagne gedaan voor het nationale ballet. We doen zowel kleinere als grote projecten. Voor een onderneming die elektrische scooters ontwikkelt om vervuiling tegen te gaan hebben we 22 miljoen euro opgehaald.’
Deeleconomie
Peerby is een platform waarbij je gereedschap in de wijk kunt huren voor een lage prijs. We weten uit onderzoek dat een gemiddelde boor, waarmee je schroeven boort, slecht 3,5 minuut wordt gebruikt. En de boor gaat 20 jaar mee. De meeste boren liggen ongebruikt in een schuur. Er is binnen een week 2 miljoen euro opgehaald om een platform te bouwen, waarbij mensen aanmelden wat er voor gereedschap in hun schuur ligt die door anderen in hun wijk geleend of voor een laag bedrag gehuurd kunnen worden.
Duurzaam
Een ander voorbeeld is Crowd Cookware. Met ondernemer Tacco lanceren we duurzame pannen en messen. Dat doen we door de ruim 10.000 mensen die eerder via onze campagnes voor Crowd Cookware hebben meegedaan om hun ideeën te vragen: wat zullen we nu ontwikkelen? Waar hebben jullie behoefte aan? Wat vinden jullie van dit ontwerp?
Zo maak je dingen die mensen daadwerkelijk waardevol vinden.
Crowdfundingsactie Fronik Buurtboerderij
Fronik buurtboerderij
Met de Fronik buurtboerderij hebben we een campagne gemaakt voor de verbouwing van de boerderij en de herbouw van de stallen. Dit is een vrijplaats waar iedereen welkom is. Het is een mooie en kwetsbare plek. Hier komen juppen uit Amsterdam die naar de Zaanstreek zijn verhuisd in contact met mensen die moeilijk hun draai vinden in de samenleving. En met 1001 andere mensen. Het is prachtig dat ze elkaar daar spreken. Fronik worstelde om het financieel rond te krijgen, zo waren er ook partijen die hier geld wilden verdienen met de bouw van luxe woonvormen.
De vraag is dan: hoe kun je deze nare tendens tegenhouden en het mooie, kwetsbare Fronik behouden?
Bij de Fronikboerderij komt iedereen. Via de campagne is 35.000 euro opgehaald. Daardoor konden de stallen gebouwd worden en werd het interessant om andere manieren van financiering te vinden. Dat werd makkelijker doordat er geld op de rekening stond en de buurtboerderij kon aantonen dat honderden mensen uit de buurt hier in hebben geïnvesteerd omdat het waarde voor hen heeft.’
Doelgroep
‘Wanneer je met gemeente, opleidingen, fondsen en financiers praat over horeca, dan vragen ze direct wie je doelgroep is. Richt je je op rijke tweeverdieners die willen fijn proeven of ga je voor laagdrempelig met een lage prijs of wil je migratiegroepen aantrekken? Dat vind ik een afschuwelijk beeld. Ook op Facebook worden we digitaal in hokjes ingedeeld waarbij we alleen in contact komen met gelijkgestemde mensen. Dat vind ik zo jammer.
Wij staan voor een samenleving waar mensen weer met elkaar in contact komen, buiten de hokjes om.
Serie Simon Douw
‘Ik ben een utopist’