Vrijwilligers zijn het goud van Zaanstad
Meer dan honderd actieve vrijwilligers waren vrijdagmiddag 7 oktober ruim op tijd voor de inloop bij het Zaantheater voor ‘Zaanstad verbindt: Stadexpeditie on Stage/Zaanse Beursvloer’. Zaankanters die actief zijn in de zorg, cultuur, sport, welzijn maar ook mensen die vrijwillig hulp bieden aan mensen in armoede, pleegkinderen, vluchtelingen of eenzame mensen vormden samen een zeer gevarieerd gezelschap. Er was een gemeenschappelijke noemer. Zoals de Zaanse ‘geluksprofessor’ Patrick van Hees en wijkmanager Monica Briefjes samen mooi verwoordden: ‘Vrijwiligers zijn professionals die vrijwillig hun tijd doneren. En tijd is het meest kostbare dat mensen hebben.’
Wethouder Rita Visscher was enthousiast over de hoge opkomst. ‘De vrijwilligers zijn de ruggengraat van de samenleving. Zonder hun inzet zou de stad op slot gaan. De gemeente vindt het belangrijk om de vrijwilligers te faciliteren door onder meer ‘Zaanstad verbindt.’ Door te netwerken kom je samen met elkaar verder.’
Ik wil gewoon gelukkig zijn
De geluksprofessor’ Patrick van Hees zorgde voor veel blije gezichten. Er werd veel gelachen bij zijn informatieve verhaal over hoe belangrijk geluk in het leven is. Hij hield het publiek voor dat ze in een zaal zaten met meer dan honderd nieuwe vrienden. Uit onderzoek in 46 landen luidde het meest gehoorde antwoord op de vraag wat mensen echt graag willen is: ‘ Ik wil gewoon gelukkig zijn.’ In de praktijk blijkt dat veel mensen zich niet gelukkig voelen. In zijn nieuwe boek ‘Geluk is D.O.M.’, dat gepresenteerd wordt op de Dom in Utrecht, legt hij uit hoe je geluk zelf kunt beïnvloeden. Zo hebben mensen oplaadpunten nodig en worden ze het gelukkigst door energie te steken in positieve relaties. Vrijwilligers die vijf uur per week als vrijwilliger werken voelen zich over het algemeen gelukkiger.’
Voor meer informatie over de workshops en de bijbehorende documenten klik op een oranje link
Feestjes leveren veel op
De deelnemers gingen vervolgens uiteen om in twee rondes workshops bij te wonen. De workshops werden gegeven door een combinatie van professionals uit het Zaanse bedrijfsleven/organisaties en professionals van maatschappelijke initiatieven. Bij de workshop ‘Vrijwilligers vinden en binden’ werd het publiek voor gehouden dat het belangrijk is dat je zoekt wat bij je past. En dat je waarde kunt toevoegen en nuttig kunt zijn. Bij de afsluiting moest elke workshopleider samenvatten met een krantenkop wat de essentie van de opbrengst van de middag was. In dit geval was dat: Feestjes leveren veel op.’ De ervaring leert dat vrijwilligers goed te motiveren zijn als je regelmatig leuke dingen samen organiseert.
Moedige mensen die een verhaal hebben en een verschil willen maken
Bij de workshop ‘Hoe zet je een sociale onderneming op’ vertelden Anouk Hermanns over haar idee om zich in te zetten voor pleegkinderen, Jack Wink over de Zaanse zwam waar mensen met een burnout weer een kans krijgen en Daphne Leeuwerk over haar droomcafé. Alledrie kregen uitgebreide feedback van de deelnemers op hun verahal. Marcel Verra van de gemeente Zaanstad legde uit hoe je een sociale onderneming op kunt zetten en Jemuel Lampe lichtte dit toe vanuit de praktijk. Hij vertelde het verhaal achter Zuivere Koffie waarin hij ex-gedetineerden en andere mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans biedt op een succesvolle terugkeer in de samenleving door het branden van ‘zuivere koffie’.
Er is geld zat
Bij de workshop Financiën was het verhaal duidelijk:’ Er is geld zat. Je moet er alleen wel wat voor doen. Met een goed plan kom je er wel.’ Coos Oomen van de Nieuwe Krediet Unie en Bart de Wit van Rabobank Zaanstreek zetten de deelnemers aan het werk zodat ze goed voorbereid meer kans maken op financiering.
Marketing is verbinding
Bij de workshop Marketing benoemde Colette Hesse dat er veel ‘take-aways’ voorbij zijn gekomen, maar ze kozen toch voor de kop ‘Marketing is verbinding’, Veel besproken werd dat je de klant persoonlijk moet blijven benaderen. Sociale media is leuk en handig, maar echt contact is het belangrijkste.
Zaanstad maakt het mogelijk
Voor de workshop ‘Ontregelen/samenwerken met de gemeente’ mochten mensen eerst vijf minuten lang hun grieven op een post-it noteren, die vervolgens worden bekeken door de wijkmanagers van de gemeente. De workshop had als doel dat er meer dingen kunnen gebeuren in Zaanstad en dat er minder belemmeringen zijn. De krantenkop: ‘Zaanstad maakt het mogelijk.’ Met Zaanstad wordt in dit geval niet alleen de gemeente, maar alle inwoners bedoeld. Jacob Spaander die alle krantenkoppen op een door hem gemaakt kunstwerk, een spin met acht poten, tekende, voegde er aan toe: ‘Het kan in de Zaan.’ Een advies voor het publiek was dat als je iets wil in de stad dat je dan als eerste de wijkmanager op zoekt en dat je goed contact onderhoudt met ‘Vergunningen’ van de gemeente. Communicatie met diverse partijen is een belangrijke peiler voor een goede organisatie van je evenement.
Communiceer met je waarden. Weet waar je voor staat.
Bij Storytelling raakte het verhaal van Micky Biddlecombe van de Stichting MOE het publiek zeer. Heleen van Halsema van het Zaantheater en het publiek hielpen haar het verhaal nog sterker te vertellen.
De workshopleider Marleen Althuizen van Conceptontwikkeling bedacht de kop ‘Vrijwilligers veroveren Zaanstad op strategische wijze.’ Ze gaf veel adviezen waardoor je gericht stappen kunt maken met je plan en het niet bij een idee blijft.
En bij de laatste workshop Talentontwikkeling bedacht het publiek gezamenlijk de kop ‘Pas op, we komen er aan.’ Het publiek was vooral enthousiast dat ze door de opdracht van de psycholoog/coach Daniella Balabanova ontdekten dat mensen andere eigenschappen bij henzelf waardeerden dan ze zelf hadden ingeschat.
Met de woorden ‘Verleiden, verbinden, verblijden’ werd de geslaagde bijeenkomst met meer dan honderd blije gezichten afgesloten.
Meer foto’s van ‘Zaanstad verbindt’ vind je bij de links naar de workshops. Er hebben 23 workshopleiders mee gewerkt. Al hun namen vind je bij de links.